Intervju med Lohilos grundare Richard Hertvig

av | 2021-02-10 | Entreprenörskap

Bildresultat för richard hertvig

Välkommen till Revenuirs 12 frågor till entreprenörer där vi i dagens upplaga har fått möjligheten att intervjua Växjöföretaget Lohilos före detta VD och grundare, Richard Hertvig. Richard har skapat och drivit Lohilo Foods från grunden men har sedan förra månaden, januari, avgått som VD för att istället lägga ett större fokus på affärs- och produktutvecklingen inom företaget. Hertvig är 35 år gammal och har under sin gymnasieperiod studerat vid ProCivitas Privata Gymnasium i Växjö för att sedan fortsätta sin utbildning vid Handelshögskolan i Stockholm där han faktiskt väljer att hoppa av.

Uppkopplingen strular lite innan vi lyckas komma igång.

“Berätta om dig själv – vad har du för bakgrund och vad har du gjort tidigare?” frågar jag.

“Under min gymnasietid studerade jag vid ProCivitas i Växjö och gick därefter på Handelshögskolan i Stockholm. Efter två och ett halvt års studier hoppade jag av och startade mitt bolag.”

“Vad var anledningen till att du valde att hoppa av skolan?”

“Jag har sedan jag var liten varit angelägen att driva saker och har alltid haft en entreprenöriell ådra i mig och har alltså alltid velat driva ett eget företag. När möjligheten uppstod att köpa ett konkursbo som hette Gourmetglass tog jag och ytterligare en person chansen och köpte det. Vi jobbade sedan vidare med detta bolaget och döpte om det till Alvestaglass som sedan mynnade ut i Lohilo Foods för något år sedan.

Vi har haft en bra resa. Det är ett glassbolag i grunden, men idag är vi ju börsnoterade och har utvecklat vårt utbud med hälsofokus i portföljen: med både glass, bars och dryck. Idag har vi runt 90 anställda och omsätter drygt 250 miljoner kronor.”

Har du någon specifik hobby? Har du något fritidsintresse utöver att driva Lohilo?

“Jag tränar ju och har alltid tränat. Jag har hållit på med både fotboll och hockey men även kampsport, specifikt thaiboxning. Nu på senare tid går jag mer på gym, tränar och försöker att i princip hålla igång varje dag. Jag tycker att det är otroligt viktigt att träna och ta hand om min hälsa och fysik, då det även hjälper mig i jobbet.”

Hur hade din bästa kompis beskrivit dig som person?

“Impulsiv, positiv och ger mycket energi utåt.”

Hur/när föddes idén till Lohilo?

“I konkursboet vi köpte ingick ingick bland annat glassmaskiner, vi köpte allt för en halv miljon kronor. Det var som sagt ett litet företag som var försatt i konkurs. Vi köpte ytterligare glassmaskiner och började så småningom att utveckla ny glass, men framförallt fokuserade vi på försäljningen. Jag la min energi på sälj och min kompanjon fokuserade på produktutveckling. Det var så vi byggde det nya bolaget från scratch, i princip.”

Bildresultat för lohilo

Om du kunde resa tillbaka till den första dagen du började arbeta med “företaget” och spendera 15 minuter med ditt tidigare jag för att ge eventuella tips och tricks med avsikt att förhindra eventuella misstag och huvudvärk, vad skulle du säga till dig själv?

“Jag är egentligen extremt nöjd med det vi har åstadkommit. Det är klart att det kommit lite speed-bumps på vägen, men jag tror faktiskt inte jag hade gjort mycket annorlunda. Självfallet har man gjort vissa saker fel under tiden, men aldrig något så stort som har påverkat hela företaget eller mig som individ. Det har varit vissa avtal eller produkter som man tagit fram som man inte lyckats med. Man kan väl säga att man hade haft en rakare väg med produktutvecklingen om man hade vetat utgången i förhand, men det vet man ju aldrig.”

Det sägs att halva grejen med att vara entreprenör handlar om att misslyckas –  har du misslyckats med något som du möjligtvis är tacksam för idag?

“Mitt tankesätt har alltid varit att alla fel man gör bör vändas till något positivt. Jag har alltid varit ganska stark just i den aspekten, om jag tappar en kund så vill jag ha två tillbaka, eller gör jag något fel med en produkt vill jag istället utveckla en ännu bättre produkt. Jag ser med andra ord en motgång som en framgång, vilket jag tror är en viktig egenskap. Som entreprenör blir jag taggad av att vända saker som inte funkar till det positiva, då jobbar jag faktiskt som bäst.”

Vad eller vilka skulle du anse som de främsta konkurrenterna på er marknad och varför?

“Det är extremt svårt att säga. Konkurrenter, eller snarare kollegor på marknaden, ser man dem som. Vi på Lohilo försöker ju hela tiden fokusera på oss och våra varor istället för att snegla på konkurrenten. Vi fokuserar istället på vad konsumenten/målgruppen vill ha för produkter. Om jag skulle vara tvungen att nämna några konkurrenter så är det Nocco, Celsius och Clean inom dryck och GB, Triumf och Sia inom glass. Men vi ser dem som sagt som kollegor och vi tycker att det är otroligt kul när det går bra för andra. Vi är såklart stolta över vad vi har åstadkommit och gjort, men det är bara att jobba vidare på det konstant.”

Vad är dina mål? 

“Jag är extremt målinriktad. Just nu arbetar vi mot att nå 1 miljard i omsättning, och det är för tillfället det jag främst fokuserar på.”

Vad ser du som några av de viktigaste faktorerna till att lyckas som ung företagare?

“Jag brukar alltid rekommendera alla entreprenörer att hålla affärsidén simpel till en början. Man måste komma till skott och vara väldigt säljorienterad tidigt, tror jag. Se till att ha en modell där du får in omsättning i bolaget. Jag vet om att det finns många startups som inte får in några pengar – jag är inte av den sorten som inte vill omsätta några pengar utan jag tror att det är jätteviktigt för att skapa energi och en bra dynamik när man är en ung företagare. Att man får in pengar bevisar att man faktiskt har en produkt som fungerar. Man kan alltid alternativt utveckla en mer komplex produkt vid sidan om, men se till att starta med en produkt som kan generera pengar och kassaflöde hyfsat snabbt.”

Många entreprenörer har ofta bra idéer men saknar kapital för att göra idén till verklighet – hur bör man göra för att få in kapital till bolaget om man inte har kontakter? När tycker du som entreprenör att man bör ta in externa investerare (spä ut aktiekapitalet/nyemission).

“Det varierar såklart från fall till fall, vad det är för affärside och bransch. Crowdfunding var något som vi jobbade med hyfsat tidigt. Det finns ju både Pepins, FundedByMe och liknande – vi valde faktiskt att använda oss av Pepins. Det är ett bra verktyg för att kunna få en schysst värdering och en ägarspridning som kan lyfta produkten. Sen kan man även gå på olika träffar och prata med investerare; det är såklart rätt svårt om man är ung och inte har så många kontakter. Vi använde oss av statliga Almi tidigt, som vi faktiskt haft mycket hjälp av. De har professionella personer på plats som man får presentera sin idé för, bara det är något man lär sig otroligt mycket av.

Man måste ställa sig frågan, “Håller affärsiden verkligen?”, och detta kan man testa genom att presentera det för föräldrar, andra kontakter i sin omgivning men även organisationer som Almi. Banken kan också vara till hjälp, de har kunniga personer inom ekonomi och kommer förmodligen ställa motfrågor gällande budget och annat väsentligt. Man kan få en bra indikation på om idén håller och om folk tror på den.”

“Så kanske testa efterfrågan lite innan man går “all in”?”

“Ja, jag vet ju att man som entreprenör lätt kan bli energiskt och vill komma igång så fort som möjligt med affärsplaner och budgetar, trots att man inte tänkt igenom allting helt och hållet. Då kan det vara bra att göra sakerna jag nämnt tidigare. Att registrera domän och bolagsnamn och liknande kan ju alltid vara bra att göra relativt fort och det kostar ju inte så mycket, samtidigt som man blir relativt skyddad.”

Vad är din vision kring bolaget om 10 år?

“Oj, 10 år, det är en svår fråga… Jag jobbar ju så länge jag tycker att det är kul, men jag måste ju även ha förtroende från styrelse och liknande. Idag äger jag 25%, så jag har ju ingen majoritet att bestämma mitt öde i det avseendet. Men jag tror att jag har förtroende så länge jag levererar. Men svaret på frågan handlar nog mycket om glädje, vad man vill göra och vad som händer i livet. Visionen är ju för min egna privata del att ha en förmögenhet på en miljard om 10 år.”

Hur har ni jobbat med att branda och marknadsföra bolaget i kombination med att det är en extremt tuff konkurrens inom energidryckssegmentet? Micro-influencers? Facebook? Instagram?

“Nej, men det är precis som du säger. Vi har jobbat mycket med sociala medier och det är också ett tips att ge. I början kan man jobba mycket med micro-influencers, och när man har råd att börja arbeta med de lite större som gör att de mindre ser upp till varumärket mer. Vi har en egen e-handel sida, så vi jobbar mycket med annonseringar online. Vi jobbar i princip med den digital marknadsföring till 100%.”

“I vilket stadie under bolagets livscykel och i er produktutveckling började ni fokusera på marknadsföringen?”

“Det handlar konstant om att tajma det rätt. Det tar tid att bygga upp varumärket och man måste hela tiden försöka göra rätt saker vid rätt tillfälle. Jag är absolut inget proffs på marknadsföring men jag vet att det inte alls är en lätt sak. Framför allt nu i dagens samhälle när allting är så öppet – det finns stor kraft där ute hos alla unga människor.”

Det är en stor ära att få lov att tala med en så framgångsrik entreprenör och även att få föra vidare alla tips och erfarenheter Richard besitter till fler ungdomar. Stort tack!

Bli en Revenuir-medlem!

Få uppdateringar om de senaste artiklarna samt annan information.

Revenuir logo gif